296 - Nederigheid |
09/02/19
|
Nederigheid is niet iets wat uiterlijk is, maar innerlijk. Niet iets wat zo nodig aan onze naaste moet worden kenbaar gemaakt, maar aan onszelf. Of de naaste iets bemerkt van onze deemoed doet er weinig toe, het gaat om een innerlijke deemoedige instelling. Nederig uit eigen overtuiging, en niet vanuit beweegredenen om gezien te worden.
Elke andere vorm van nederigheid is bedrog.
Nederigheid levert geen enkele status verhoging op, ook niet voor God. Het enige wat toeneemt is de nederigheid zelf, en de liefde. Buiten dat zal men alleen de status van kind bereiken.
Dat kind doet alleen wat de wil van de Vader (d.i. liefde) hem opdraagt, het kind mag geestelijk ...
(citaat Geestelijke Zon deel 2 H64 - Jacob Lorber)
'alleen het brood eten dat hij rechtstreeks uit de hand van de Vader ontvangt. De kinderen mogen alleen daarheen gaan, waar de Vader hen naartoe wil laten gaan. Ze mogen (geestelijk - JW) niet in prachtige gebouwen wonen, maar in hoogst eenvoudige hutjes.
De kinderen mogen nooit 'stilzitten' maar moeten zo vaak de Vader dat wil, vlijtig Zijn velden bewerken en de oogst getrouw en naarstig binnenbrengen in Zijn schuren. En al hebben ze hun werk ook nog zo vlot en trouw verricht, toch moeten ze na gedane arbeid naar de Vader toe gaan en in plaats van een eervolle beloning, voor Hem aller deemoedigst bekennen dat ze volkomen nutteloze en luie knechten waren. (Einde citaat)
Nogmaals, bedenk dat Vader betekent liefde. Oftewel de liefde verlangt dit van de mens, en de mens voelt het van harte mee. Zo gauw de liefde je er toe dringt dan ga je toch met alle vreugde de 'velden' bewerken, velden als in het welzijn van je naaste, ja toch.
Nederigheid is het bewust dienstbaar willen zijn aan de liefde i.p.v. het eigene of het wereldse. Nederigheid omwille van wereldse voordelen is pure huichelachtigheid.
Elke andere vorm van nederigheid is bedrog.
Nederigheid levert geen enkele status verhoging op, ook niet voor God. Het enige wat toeneemt is de nederigheid zelf, en de liefde. Buiten dat zal men alleen de status van kind bereiken.
Dat kind doet alleen wat de wil van de Vader (d.i. liefde) hem opdraagt, het kind mag geestelijk ...
(citaat Geestelijke Zon deel 2 H64 - Jacob Lorber)
'alleen het brood eten dat hij rechtstreeks uit de hand van de Vader ontvangt. De kinderen mogen alleen daarheen gaan, waar de Vader hen naartoe wil laten gaan. Ze mogen (geestelijk - JW) niet in prachtige gebouwen wonen, maar in hoogst eenvoudige hutjes.
De kinderen mogen nooit 'stilzitten' maar moeten zo vaak de Vader dat wil, vlijtig Zijn velden bewerken en de oogst getrouw en naarstig binnenbrengen in Zijn schuren. En al hebben ze hun werk ook nog zo vlot en trouw verricht, toch moeten ze na gedane arbeid naar de Vader toe gaan en in plaats van een eervolle beloning, voor Hem aller deemoedigst bekennen dat ze volkomen nutteloze en luie knechten waren. (Einde citaat)
Nogmaals, bedenk dat Vader betekent liefde. Oftewel de liefde verlangt dit van de mens, en de mens voelt het van harte mee. Zo gauw de liefde je er toe dringt dan ga je toch met alle vreugde de 'velden' bewerken, velden als in het welzijn van je naaste, ja toch.
Nederigheid is het bewust dienstbaar willen zijn aan de liefde i.p.v. het eigene of het wereldse. Nederigheid omwille van wereldse voordelen is pure huichelachtigheid.
297 - Eigendom |
06/02/19
|
We kunnen niets uit onszelf. Alles is ons gegeven. Water uit de kraan zou de kraan de indruk kunnen geven dat het allemaal eigen water is. Toch, het water is geen eigendom waaruit de kraan kan putten. En evenzo stromen alle menselijke vermogens wel uit de mens en lijkt het alsof het eigen bezit is, het wordt echter tot in detail vanuit de hemel gegeven.
Nooit zal de Geest Gods verzaken in het voorzien van al die vermogens die de mens heeft. Hij doet dat uit liefde, en omdat Hij onmogelijk tegen Zijn liefde in kan gaan zal Hij ook eeuwig blijven voorzien. Wat wij er mee willen doen is ons enige eigendom. We hebben vrije keuze, vrije wil.
Indien er tegenslagen komen, rampspoed e.d., zijn er mensen die God om hulp vragen, en terecht, want nergens is hulp te verwachten dan alleen bij Hem. Toch is het wat vreemd juist Hem om hulp te vragen, want Hij geeft voortdurend al wat nodig is, daar hoeft men niet om te vragen. Dat er dan toch nog rampspoed over de mens kan komen heeft maar een enkele oorzaak, en dat is (alweer) vanwege het enige eigendom van de mens, het gebruik van de vrije wil.
Juist omdat de mens een vrije wil heeft en daar ook, ongehinderd door de liefde Gods, gebruik van kan blijven maken, kan de mens en zijn medemens in door mensen veroorzaakte rampspoed terecht komen. Zonder de menselijke vrije wil had God er al lang voor gezorgd dat elke dreiging van rampspoed was afgewend.
Nooit zal de Geest Gods verzaken in het voorzien van al die vermogens die de mens heeft. Hij doet dat uit liefde, en omdat Hij onmogelijk tegen Zijn liefde in kan gaan zal Hij ook eeuwig blijven voorzien. Wat wij er mee willen doen is ons enige eigendom. We hebben vrije keuze, vrije wil.
Indien er tegenslagen komen, rampspoed e.d., zijn er mensen die God om hulp vragen, en terecht, want nergens is hulp te verwachten dan alleen bij Hem. Toch is het wat vreemd juist Hem om hulp te vragen, want Hij geeft voortdurend al wat nodig is, daar hoeft men niet om te vragen. Dat er dan toch nog rampspoed over de mens kan komen heeft maar een enkele oorzaak, en dat is (alweer) vanwege het enige eigendom van de mens, het gebruik van de vrije wil.
Juist omdat de mens een vrije wil heeft en daar ook, ongehinderd door de liefde Gods, gebruik van kan blijven maken, kan de mens en zijn medemens in door mensen veroorzaakte rampspoed terecht komen. Zonder de menselijke vrije wil had God er al lang voor gezorgd dat elke dreiging van rampspoed was afgewend.
298 - Leed |
25/01/19
|
Leed wordt veroorzaakt door de vrije wil. Vreugde ook.
Als ik in de stad loop en wil een toevallige voorbijganger in het gezicht slaan, dan kan dat. God houdt me niet tegen. Sommigen zeggen dat er daarom geen God kan zijn.
Dat is een vreemde conclusie, want ook niemand van de omstanders houdt me tegen en zij bestaan toch.
Ja, zegt men dan, maar er is een reden dat ze je niet tegenhouden want ze weten niet dat je gaat slaan.
Zo heeft God ook een reden en dat is de menselijke vrije wil.
Stel God verhindert me te slaan. Waar ligt dan de grens van wat ik wel mag doen, wat kan Hij dan nog toestaan?
Nou, dat wat de ander geen leed doet, zul je zeggen.
Maar hoe weet ik dat? Want als ik niet zowel goed als kwaad kan doen ontdek ik nooit het verschil. Dan wordt ik nooit zelfstandig denkend, en blijf ik een marionet van Gods wil.
Juist doordat men zowel goed als kwaad kan doen wordt duidelijk wat goed en kwaad is, en kan men vrij voor het ene dan wel het andere kiezen. Wie kiest die doet dat met zijn vrije wil, en indien die wil dan kwaad is, wel dan komt daar leed vandaan.
Het leed wordt veroorzaakt door vrije wil die kiest voor het kwaad.
Als ik in de stad loop en wil een toevallige voorbijganger in het gezicht slaan, dan kan dat. God houdt me niet tegen. Sommigen zeggen dat er daarom geen God kan zijn.
Dat is een vreemde conclusie, want ook niemand van de omstanders houdt me tegen en zij bestaan toch.
Ja, zegt men dan, maar er is een reden dat ze je niet tegenhouden want ze weten niet dat je gaat slaan.
Zo heeft God ook een reden en dat is de menselijke vrije wil.
Stel God verhindert me te slaan. Waar ligt dan de grens van wat ik wel mag doen, wat kan Hij dan nog toestaan?
Nou, dat wat de ander geen leed doet, zul je zeggen.
Maar hoe weet ik dat? Want als ik niet zowel goed als kwaad kan doen ontdek ik nooit het verschil. Dan wordt ik nooit zelfstandig denkend, en blijf ik een marionet van Gods wil.
Juist doordat men zowel goed als kwaad kan doen wordt duidelijk wat goed en kwaad is, en kan men vrij voor het ene dan wel het andere kiezen. Wie kiest die doet dat met zijn vrije wil, en indien die wil dan kwaad is, wel dan komt daar leed vandaan.
Het leed wordt veroorzaakt door vrije wil die kiest voor het kwaad.
299 - Jezus, Woord ... |
17/01/19
|
Warmte, komt van vuur, licht ook (zon), maar ook van elektriciteit.
De vlam en de elektriciteit kan de mens niet in de hand nemen, ze dienen te worden ingekleed in een 'drager' die moet voorkomen dat de mens verbrandt. Ze worden a.h.w. aangekleed opdat ze benaderbaar zullen zijn.
Zo zijn kachels en lampen dragers van vuur dan wel elektriciteit die warmte en licht brengen. Zonder deze dragers is vuur en elektriciteit voor de mens niet bruikbaar, want ipv zegen brengt het vernietiging. Ja, zou de mens zelf uit vuur of licht bestaan, dan was er geen probleem. Maar aangezien de mens uit materie, uit vlees bestaat dient vuur en licht zich te bekleden, en een overdrager te gebruiken.
Zie, zo is ook de liefde Gods veel te sterk voor ons die nog zo zeer door hoogmoedige eigenliefde en zelfzucht in beslag zijn genomen. En Zijn Woord van wijsheid is een veel te fel licht voor ons die nog zo zeer door leugen en bedrog in beslag worden genomen. En dus wikkelt Hij dit woord van Zijn liefde in de doeken van overeenstemmende beelden en gelijkenissen. En uiteindelijk zelfs in de gestalte van het vlees, een lichaam, Jezus.
In Hem komt de liefde en wijsheid Gods onder de mensen. We kunnen de liefdewijsheid in Jezus benaderen zonder dat het ons doodt.
Het Woord is in metaforische taal geschreven, een bedekking van het te grote licht en te sterke warmte van de directe liefde Gods. Jezus is de gestalte van dat Woord in het vlees. In Hem zit als in een kachel de hitte van Zijn liefde, en als in een elektriciteitscentrale de hoogspanning van het licht van Zijn wijsheid.
De vlam en de elektriciteit kan de mens niet in de hand nemen, ze dienen te worden ingekleed in een 'drager' die moet voorkomen dat de mens verbrandt. Ze worden a.h.w. aangekleed opdat ze benaderbaar zullen zijn.
Zo zijn kachels en lampen dragers van vuur dan wel elektriciteit die warmte en licht brengen. Zonder deze dragers is vuur en elektriciteit voor de mens niet bruikbaar, want ipv zegen brengt het vernietiging. Ja, zou de mens zelf uit vuur of licht bestaan, dan was er geen probleem. Maar aangezien de mens uit materie, uit vlees bestaat dient vuur en licht zich te bekleden, en een overdrager te gebruiken.
Zie, zo is ook de liefde Gods veel te sterk voor ons die nog zo zeer door hoogmoedige eigenliefde en zelfzucht in beslag zijn genomen. En Zijn Woord van wijsheid is een veel te fel licht voor ons die nog zo zeer door leugen en bedrog in beslag worden genomen. En dus wikkelt Hij dit woord van Zijn liefde in de doeken van overeenstemmende beelden en gelijkenissen. En uiteindelijk zelfs in de gestalte van het vlees, een lichaam, Jezus.
In Hem komt de liefde en wijsheid Gods onder de mensen. We kunnen de liefdewijsheid in Jezus benaderen zonder dat het ons doodt.
Het Woord is in metaforische taal geschreven, een bedekking van het te grote licht en te sterke warmte van de directe liefde Gods. Jezus is de gestalte van dat Woord in het vlees. In Hem zit als in een kachel de hitte van Zijn liefde, en als in een elektriciteitscentrale de hoogspanning van het licht van Zijn wijsheid.
300 - Zelfzucht |
15/01/19
|
Is waarheid een stof?
Is het een vaste stof, zodat we er een kubus uit kunnen snijden, is het misschien een vloeistof zodat we er een liter van kunnen schenken, of is het wellicht een gas? Onzin natuurlijk. Waarheid bestaat wel, maar is geen stof. Waarheid bestaat in het verstand, in het denken.
Wel, aangezien waarheid geen stof is, en we die waarheid niet kunnen zien of afwegen, kunnen we ook niet vaststellen of het werkelijk waarheid is of niet. Want zie, een stof heeft bepaalde eigenschappen en wie die eigenschappen kent, kan vaststellen of we met de desbetreffende stof te maken hebben of niet.
Ah, maar waarheid heeft ook eigenschappen die kunnen helpen bij het vaststellen of we werkelijk met de waarheid te maken hebben of niet. Welke eigenschappen dat zijn kan helaas niet worden vertelt. Nee, want zo lang die eigenschappen zelf nog niet bekend zijn is ook niet vast te stellen of de eigenschappen die worden genoemd zelf waarheid zijn of niet.
Wat te doen?
Wel, dat is waarom liefde ook wel waarheid wordt genoemd. Wie lief heeft maakt zich niet druk om wat waar is, nee, liefde handelt overeenkomstig haar gevoel van mededogen. Want niemand zal ooit weten wat waarheid is, niemand. Men zal wel zichzelf proberen voor te houden de waarheid te kennen, maar zeker weten is onmogelijk.
Zo is het ook bedoeld. Niemand zal bewijzen hebben van het bestaan van God of geest, want dat maakt de mens tot slaaf van die kennis. Hij kan nl niet meer vrij kiezen om simpelweg niet in God, de liefde Zelf, te geloven, want wat is bewezen laat geen geloof meer toe. Ieder mens zal echter altijd de vrije keus hebben om voor liefde te kiezen of niet.
En dat is de zin die Hij aan het bestaan gegeven heeft, vrije keuze te kunnen maken voor of tegen de liefde tot Hem en de naaste.
Is het een vaste stof, zodat we er een kubus uit kunnen snijden, is het misschien een vloeistof zodat we er een liter van kunnen schenken, of is het wellicht een gas? Onzin natuurlijk. Waarheid bestaat wel, maar is geen stof. Waarheid bestaat in het verstand, in het denken.
Wel, aangezien waarheid geen stof is, en we die waarheid niet kunnen zien of afwegen, kunnen we ook niet vaststellen of het werkelijk waarheid is of niet. Want zie, een stof heeft bepaalde eigenschappen en wie die eigenschappen kent, kan vaststellen of we met de desbetreffende stof te maken hebben of niet.
Ah, maar waarheid heeft ook eigenschappen die kunnen helpen bij het vaststellen of we werkelijk met de waarheid te maken hebben of niet. Welke eigenschappen dat zijn kan helaas niet worden vertelt. Nee, want zo lang die eigenschappen zelf nog niet bekend zijn is ook niet vast te stellen of de eigenschappen die worden genoemd zelf waarheid zijn of niet.
Wat te doen?
Wel, dat is waarom liefde ook wel waarheid wordt genoemd. Wie lief heeft maakt zich niet druk om wat waar is, nee, liefde handelt overeenkomstig haar gevoel van mededogen. Want niemand zal ooit weten wat waarheid is, niemand. Men zal wel zichzelf proberen voor te houden de waarheid te kennen, maar zeker weten is onmogelijk.
Zo is het ook bedoeld. Niemand zal bewijzen hebben van het bestaan van God of geest, want dat maakt de mens tot slaaf van die kennis. Hij kan nl niet meer vrij kiezen om simpelweg niet in God, de liefde Zelf, te geloven, want wat is bewezen laat geen geloof meer toe. Ieder mens zal echter altijd de vrije keus hebben om voor liefde te kiezen of niet.
En dat is de zin die Hij aan het bestaan gegeven heeft, vrije keuze te kunnen maken voor of tegen de liefde tot Hem en de naaste.
301 - Zelfzucht |
12/01/19
|
De zelfzuchtige mens heeft een zelfzuchtige wil. Vanuit dat standpunt wordt alles benaderd, ook het geloof. Dit soort mensen meent dat het geloof uit zelfzucht voortkomt, dat daarom een godheid is verzonnen om de zichzelf daarmee van dienst te kunnen zijn.
Er wordt echter niet bedacht dat het wezen van die 'verzonnen' God pure liefde is. Liefde wil juist de ander van dienst zijn. En dat is dan ook wat het geloof vraagt, de ander lief te hebben en God bovenal.
Dat zou toch tot de conclusie moeten leiden dat het geloof in een God die vraagt om de ander lief te hebben geen verzinsel kan zijn, want het is tegengesteld aan de zelfzucht. Waarom zou je in hemelsnaam iets verzinnen wat niet dienstbaar is aan jezelf, zoals een liefdevolle God?
Het is geen verzinsel, het Woord van Liefde werd ons door HemZelf gegeven.
Er wordt echter niet bedacht dat het wezen van die 'verzonnen' God pure liefde is. Liefde wil juist de ander van dienst zijn. En dat is dan ook wat het geloof vraagt, de ander lief te hebben en God bovenal.
Dat zou toch tot de conclusie moeten leiden dat het geloof in een God die vraagt om de ander lief te hebben geen verzinsel kan zijn, want het is tegengesteld aan de zelfzucht. Waarom zou je in hemelsnaam iets verzinnen wat niet dienstbaar is aan jezelf, zoals een liefdevolle God?
Het is geen verzinsel, het Woord van Liefde werd ons door HemZelf gegeven.
302 - Huiskamer |
07/01/19
|
Als tien mensen in een huiskamer zitten, en hun omgeving beschrijven, dan komen er toch tien verschillende verhalen. Oh, de hoofdelementen van stoel en tafel zijn wel gelijk, maar de volgorde, de benadering en de woordkeus zullen van elkaar afwijken.
Vraag nu aan een omstander die goed kan tekenen om op grond van zo'n beschrijving de huiskamer te tekenen, dan zal het waarschijnlijk zo zijn dat de tekening en de werkelijkheid nogal van elkaar afwijken.
Zie, zo gaat het ook met het Woord Gods, dat in dit voorbeeld de huiskamer voorstelt. De tien mensen zijn zijn bv de evangelisten, en de beschrijving is een geestelijk geschrift. De tekenaar zijn de gelovigen die op grond van het evangelie een beeld van God krijgen, een beeld van wat de leer, het Woord, inhoudt.
En ja, daar zitten verschillen in. De hoofdelementen zijn liefde en deemoed, stoel en tafel. Indien die ontbreken dan hebben we het niet over dezelfde huiskamer. Er zijn ook al veel tekeningen van beschrijvingen van tekeningen gemaakt, oftewel, er is al veel gesproken over wat het evangelie nu eigenlijk zegt. Toch, liefde en deemoed, anders hebben we het niet over het zelfde, en is het een ander evangelie.
De vraag is in welke huiskamer we ons thuis voelen.
Vraag nu aan een omstander die goed kan tekenen om op grond van zo'n beschrijving de huiskamer te tekenen, dan zal het waarschijnlijk zo zijn dat de tekening en de werkelijkheid nogal van elkaar afwijken.
Zie, zo gaat het ook met het Woord Gods, dat in dit voorbeeld de huiskamer voorstelt. De tien mensen zijn zijn bv de evangelisten, en de beschrijving is een geestelijk geschrift. De tekenaar zijn de gelovigen die op grond van het evangelie een beeld van God krijgen, een beeld van wat de leer, het Woord, inhoudt.
En ja, daar zitten verschillen in. De hoofdelementen zijn liefde en deemoed, stoel en tafel. Indien die ontbreken dan hebben we het niet over dezelfde huiskamer. Er zijn ook al veel tekeningen van beschrijvingen van tekeningen gemaakt, oftewel, er is al veel gesproken over wat het evangelie nu eigenlijk zegt. Toch, liefde en deemoed, anders hebben we het niet over het zelfde, en is het een ander evangelie.
De vraag is in welke huiskamer we ons thuis voelen.
303 - Armoede |
03/01/19
|
Als we armoede niet zien, is het niet onze fout dat we niet hebben kunnen helpen.
Geestelijke armoede zien we eveneens niet, dat is dan ook niet onze fout dat we daarin niet hebben kunnen helpen...toch?
Geestelijke armoede echter betreft onszelf en niet een ander, en ja, omdat we dat niet zien, valt er ook weinig te helpen.
Jezelf helpen dus? Ja, daar gaat het om.
Ha, zul je nu denken, hoe kun je jezelf helpen met wat je niet ziet? En bovendien, waarom komt er geen hulp vanuit de geestelijke wereld, het gaat toch om geestelijke armoede?
Wel, die hulp is er voortdurend, ook hier en nu, maar die wordt net als de armoede zelf niet herkend. Want inderdaad, je kunt jezelf niet helpen als je het probleem niet ziet, omdat je dan ook niet snapt hoe de hulp er uit moet zien.
Dus zou je om te beginnen al aardig geholpen zijn als je zou begrijpen wat geestelijke armoede is.
Geestelijke armoede is gebrek aan wil om elkaar lief te hebben!
En zie, daarbij kun je jezelf heel goed helpen.
Geestelijke armoede zien we eveneens niet, dat is dan ook niet onze fout dat we daarin niet hebben kunnen helpen...toch?
Geestelijke armoede echter betreft onszelf en niet een ander, en ja, omdat we dat niet zien, valt er ook weinig te helpen.
Jezelf helpen dus? Ja, daar gaat het om.
Ha, zul je nu denken, hoe kun je jezelf helpen met wat je niet ziet? En bovendien, waarom komt er geen hulp vanuit de geestelijke wereld, het gaat toch om geestelijke armoede?
Wel, die hulp is er voortdurend, ook hier en nu, maar die wordt net als de armoede zelf niet herkend. Want inderdaad, je kunt jezelf niet helpen als je het probleem niet ziet, omdat je dan ook niet snapt hoe de hulp er uit moet zien.
Dus zou je om te beginnen al aardig geholpen zijn als je zou begrijpen wat geestelijke armoede is.
Geestelijke armoede is gebrek aan wil om elkaar lief te hebben!
En zie, daarbij kun je jezelf heel goed helpen.
304 - Verspilling |
31/12/18
|
De liefdevolle Geest Gods legt alles klaar.
Sterker nog, van moment tot moment voorziet Hij in wat nodig is. Het is ons alles ter beschikking.
Het doet me wel wat denken aan koken waarbij alle ingrediënten worden klaar gelegd, zodat er bij het koken niet naar hoeft te worden gezocht. Maar ... dan moet je wel gaan koken. Als je geen zin hebt in koken, dan is het nutteloos dat alles klaar ligt.
In het dagelijks leven voelen er maar weinigen voor om een prakkie naastenliefde te gaan koken. De ingrediënten zoals de naasten, de behoefte van de naasten, de mogelijkheid om daarin te voorzien e.d. liggen klaar. Echter, i.p.v. er mee aan de slag te gaan worden hulpverleners gehinderd en aangevallen zelfs.
Zó veel mogelijkheden om iets voor de naaste te doen worden gedachteloos verspild ...
Sterker nog, van moment tot moment voorziet Hij in wat nodig is. Het is ons alles ter beschikking.
Het doet me wel wat denken aan koken waarbij alle ingrediënten worden klaar gelegd, zodat er bij het koken niet naar hoeft te worden gezocht. Maar ... dan moet je wel gaan koken. Als je geen zin hebt in koken, dan is het nutteloos dat alles klaar ligt.
In het dagelijks leven voelen er maar weinigen voor om een prakkie naastenliefde te gaan koken. De ingrediënten zoals de naasten, de behoefte van de naasten, de mogelijkheid om daarin te voorzien e.d. liggen klaar. Echter, i.p.v. er mee aan de slag te gaan worden hulpverleners gehinderd en aangevallen zelfs.
Zó veel mogelijkheden om iets voor de naaste te doen worden gedachteloos verspild ...
305 - Hemel |
21/12/18
|
De wil van ieder mens heeft een bepaalde voorkeur, een voorliefde. Dat zouden we de liefde van de wil kunnen noemen. Indien de liefde van de wil neigt maar goede dingen zoals het ondersteunen van de naaste, dan heeft heeft die mens een goede innerlijke hoedanigheid. Indien echter de liefde van de wil neigt naar boze dingen zoals de zucht naar genot, dan heeft die mens een boze innerlijke hoedanigheid.
Nu word er wel eens gesproken over het bestaan van hemel en hel. Wel, de hoedanigheid die een mens heeft maakt dat die mens hemels dan wel hels is. Hel noch hemel zijn een plek, ze zijn beide een hoedanigheid. Niemand komt na de dood in hemel of hel want ieder is er al voor de dood. Elk mens leeft nl voor en na de dood in eigen hoedanigheid en als die goed is, dan is die mens hemels of in andere woorden in de hemel, en als die boos is, dan is die mens hels of in andere woorden in de hel.
Dit betekent dat God, die Zelf pure hemelse liefdewil is, niemand kan behoeden voor de hel, niemand ook kan redden uit de hel, want de wil van elk mens is vrij. Indien de wil boos is zal God deze mens niet dwingen een andere wil aan te nemen. Het trieste gevolg is dat de hel overbevolkt is met mensen die er zelf voor kiezen zich in die hoedanigheid te bevinden, zowel hier op aarde als in het hiernamaals.
Hoe zeer wens ik ieder toe dat er een zuigeling groot vonkje van zuivere liefdewil in de donkere stal van begeerten van het eigen hart geboren zal worden.
Nu word er wel eens gesproken over het bestaan van hemel en hel. Wel, de hoedanigheid die een mens heeft maakt dat die mens hemels dan wel hels is. Hel noch hemel zijn een plek, ze zijn beide een hoedanigheid. Niemand komt na de dood in hemel of hel want ieder is er al voor de dood. Elk mens leeft nl voor en na de dood in eigen hoedanigheid en als die goed is, dan is die mens hemels of in andere woorden in de hemel, en als die boos is, dan is die mens hels of in andere woorden in de hel.
Dit betekent dat God, die Zelf pure hemelse liefdewil is, niemand kan behoeden voor de hel, niemand ook kan redden uit de hel, want de wil van elk mens is vrij. Indien de wil boos is zal God deze mens niet dwingen een andere wil aan te nemen. Het trieste gevolg is dat de hel overbevolkt is met mensen die er zelf voor kiezen zich in die hoedanigheid te bevinden, zowel hier op aarde als in het hiernamaals.
Hoe zeer wens ik ieder toe dat er een zuigeling groot vonkje van zuivere liefdewil in de donkere stal van begeerten van het eigen hart geboren zal worden.
306 - God is, in één Woord, Liefde |
14/12/18
|
Liefde is God.
Almachtige en waarlijk wijze liefde.
Indien we iets van Hem verlangen, dan zullen we moeten beginnen met te erkennen wie Hij is, want als we een ander beeld van Hem hebben dan dat Hij in wezen is dan richten we ons tot de verkeerde. De weg vragen aan een lantarenpaal heeft geen zin, er zal echt geen antwoord komen. En in je eentje op de tennisbaan zal niemand je een bal toeslaan.
Zeg niet dat er geen God is omdat je er niets van merkt, want waar je niets van merkt is het foutieve beeld van God dat je hebt. God een uiterst zachtmoedig persoon met een oneindig wijs bewustzijn van liefde. Die liefdewijsheid wil in ons een evenzo reine liefde wekken als er in Hem woont.
Wie Hem aanspreekt om oprecht in zichzelf tot liefde te kunnen komen krijgt reactie van Hem. Echt hoor, oprecht willen liefhebben brengt de mens de ontmoeting met God, brengt de hereniging met Hem.
Almachtige en waarlijk wijze liefde.
Indien we iets van Hem verlangen, dan zullen we moeten beginnen met te erkennen wie Hij is, want als we een ander beeld van Hem hebben dan dat Hij in wezen is dan richten we ons tot de verkeerde. De weg vragen aan een lantarenpaal heeft geen zin, er zal echt geen antwoord komen. En in je eentje op de tennisbaan zal niemand je een bal toeslaan.
Zeg niet dat er geen God is omdat je er niets van merkt, want waar je niets van merkt is het foutieve beeld van God dat je hebt. God een uiterst zachtmoedig persoon met een oneindig wijs bewustzijn van liefde. Die liefdewijsheid wil in ons een evenzo reine liefde wekken als er in Hem woont.
Wie Hem aanspreekt om oprecht in zichzelf tot liefde te kunnen komen krijgt reactie van Hem. Echt hoor, oprecht willen liefhebben brengt de mens de ontmoeting met God, brengt de hereniging met Hem.
307 - Jezus |
13/12/18
|
Jezus' leven weerspiegeld nauwkeurig de goddelijke leer van liefde, en de tegenstanders van Jezus weerspiegelen het verzet tegen de leer van liefde door zelfzucht en hoogmoed.
Dit beeld van de ontwikkeling van de leer liefde en de tegenstand, wordt in het leven van Jezus zichtbaar, daar Hij als 'vlees geworden Woord' Zelf de liefde was. Hij, Jezus, onderging elk aspect van de strijd tussen liefde en de tegenstanders van liefde.
Elke tekst in het OT van de bijbel is zowel een weerspiegeling van het Goddelijke van de liefde en het helse van de tegenstand, als wel dat het een beeld is van het ware Woord dat God is, en de vervalsing daarvan.
Hij, Jezus is het Woord van liefde, is Zelf God, is in het vlees tot de mensheid gekomen en die heeft Hem niet herkend.
Dit beeld van de ontwikkeling van de leer liefde en de tegenstand, wordt in het leven van Jezus zichtbaar, daar Hij als 'vlees geworden Woord' Zelf de liefde was. Hij, Jezus, onderging elk aspect van de strijd tussen liefde en de tegenstanders van liefde.
Elke tekst in het OT van de bijbel is zowel een weerspiegeling van het Goddelijke van de liefde en het helse van de tegenstand, als wel dat het een beeld is van het ware Woord dat God is, en de vervalsing daarvan.
Hij, Jezus is het Woord van liefde, is Zelf God, is in het vlees tot de mensheid gekomen en die heeft Hem niet herkend.
308 - Liefde benoemt |
02/12/18
|
Het is de liefde die bepaalt hoe we de dingen (be-)noemen.
Mijn moeder noemt me zoon, mijn vrouw niet.
De bakker noemt me klant, mijn vrienden niet.
Bepalend is wat men graag in mij ziet, wat men in mij het liefste herkent. Wie een dokter nodig heeft, zal blij zijn als iemand zich als zodanig heeft kenbaar gemaakt. De bakker heeft klanten nodig en ziet mij graag als klant, en of ik daarnaast dokter of bouwvakker ben, dat doet er voor hem weinig toe.
Kijk ik ben steeds 'me, myself and I', maar hoe men mij ziet en benoemt, dat wordt bepaald door waar de liefde op dat moment vooral naar uitgaat. Daarom ook, in hoe men mij benoemt, wat men in mij herkent, wordt de liefde duidelijk. En zo is ook elk woord of term is een benoeming vanuit de liefde die er aan ten grondslag ligt.
En dat geldt met name voor de benoeming van het geestelijke.
De geest Gods wordt God genoemd als we de Almachtige bedoelen, Vader als we de Liefdevolle bedoelen, Zoon als de Wijsheid wordt bedoeld, etc.
'Woord' wordt de Geest Gods genoemd als we bedoelen het alomvattende geheel van het goddelijke, het samenstel van al Zijn Namen.
Mijn moeder noemt me zoon, mijn vrouw niet.
De bakker noemt me klant, mijn vrienden niet.
Bepalend is wat men graag in mij ziet, wat men in mij het liefste herkent. Wie een dokter nodig heeft, zal blij zijn als iemand zich als zodanig heeft kenbaar gemaakt. De bakker heeft klanten nodig en ziet mij graag als klant, en of ik daarnaast dokter of bouwvakker ben, dat doet er voor hem weinig toe.
Kijk ik ben steeds 'me, myself and I', maar hoe men mij ziet en benoemt, dat wordt bepaald door waar de liefde op dat moment vooral naar uitgaat. Daarom ook, in hoe men mij benoemt, wat men in mij herkent, wordt de liefde duidelijk. En zo is ook elk woord of term is een benoeming vanuit de liefde die er aan ten grondslag ligt.
En dat geldt met name voor de benoeming van het geestelijke.
De geest Gods wordt God genoemd als we de Almachtige bedoelen, Vader als we de Liefdevolle bedoelen, Zoon als de Wijsheid wordt bedoeld, etc.
'Woord' wordt de Geest Gods genoemd als we bedoelen het alomvattende geheel van het goddelijke, het samenstel van al Zijn Namen.
309 - Terrasverwarmer |
30/11/18
|
Liefde is als warmte, er komt altijd licht d.w.z. inzicht mee. Hoe meer liefde, hoe meer inzicht en wijsheid er in het verstand begint op te lichten. In de mens is het vermogen om lief te hebben altijd aanwezig. Wie dat vermogen wekt, en dus daadwerkelijk gaat liefhebben, die komt automatisch tot inzicht, tot geestelijke wijsheid.
Het vermogen om lief te hebben is als de terrasverwarmer, het terras is als de naaste, de warmte is als de liefde, en het licht is als de wijsheid die met de liefde meekomt.
Toch, een terrasverwarmer heeft men niet omwille van het licht. Wie alleen het licht en niet de warmte wil, wel, die houdt niets over, want de warmte en het licht zijn een eenheid. Je kunt niet van een terrasverwarmer het licht wel, en de warmte niet ontvangen.
Toch, overeenkomstig dit beeld, vele mensen willen zich wel door hun verstand laten leiden, maar niet door hun liefde. Hoe minder warmte, hoe minder licht, oftewel hoe minder liefde, hoe minder inzicht. De mens heeft het vermogen om lief te hebben en dat vermogen maakt het helder denken mogelijk. Wie de liefde dooft, dooft ook het heldere inzicht.
Dom hè ...
Het vermogen om lief te hebben is als de terrasverwarmer, het terras is als de naaste, de warmte is als de liefde, en het licht is als de wijsheid die met de liefde meekomt.
Toch, een terrasverwarmer heeft men niet omwille van het licht. Wie alleen het licht en niet de warmte wil, wel, die houdt niets over, want de warmte en het licht zijn een eenheid. Je kunt niet van een terrasverwarmer het licht wel, en de warmte niet ontvangen.
Toch, overeenkomstig dit beeld, vele mensen willen zich wel door hun verstand laten leiden, maar niet door hun liefde. Hoe minder warmte, hoe minder licht, oftewel hoe minder liefde, hoe minder inzicht. De mens heeft het vermogen om lief te hebben en dat vermogen maakt het helder denken mogelijk. Wie de liefde dooft, dooft ook het heldere inzicht.
Dom hè ...
310 - Grandioze liefde |
27/11/18
|
De hemelse Vader heeft de meest fantastische liefde voor ons.
Stel, een kok kan drie sterren kwaliteit koken, wat nu als niemand het wil eten? Zo is de liefde van de Vader zeven sterren liefde, die Hij echter alleen kwijt kan aan wie het wil aannemen.
Voor liefde zijn er altijd twee nodig, de Vader en wij, ieder van ons. Een perfecte kok zal de zaak dagelijks stampvol hebben, het mag wat kosten. Dat en meer zouden we graag voor de liefde van de Vader overhebben als we beseften hoe grandioos Die is.
Stel, een kok kan drie sterren kwaliteit koken, wat nu als niemand het wil eten? Zo is de liefde van de Vader zeven sterren liefde, die Hij echter alleen kwijt kan aan wie het wil aannemen.
Voor liefde zijn er altijd twee nodig, de Vader en wij, ieder van ons. Een perfecte kok zal de zaak dagelijks stampvol hebben, het mag wat kosten. Dat en meer zouden we graag voor de liefde van de Vader overhebben als we beseften hoe grandioos Die is.
311 - Zonsopkomst |
26/11/18
|
Wij mensen zeggen dat de zon opkomt als het s'morgens weer licht wordt. Dat is geen leugen, het is waarheid. In feite echter is het een schijnwaarheid, want het is niet de zon die zich boven de horizon uit beweegt, het is de aarde die draait.
En precies zo is het met de woorden in de bijbel.
Die woorden bevatten een schijnbare waarheid, en een geestelijke waarheid. De schijnbare waarheid, dwz de natuurlijke betekenis, bevestigen als de enig juiste geestelijke waarheid is schadelijk voor de geestelijke gezondheid. Men dient bij zichzelf te bevestigen dat er een natuurlijke schijnbare waarheid is, èn een geestelijke. En die zijn verschillend.
De geestelijke waarheid bevindt zich in overeenstemmingen.
De teksten in de bijbel bevatten in overeenstemmingen enkel de leer van Liefde tot God en de naastenliefde. Die leer van liefde dient uit de letterlijke zin te worden gedestilleerd middels begrip van de met liefde overeenstemmende beelden.
Als voorbeeld: In het O.T. wordt regelmatig het woord 'strijd' gebruikt. Daarmee wordt het overeenstemmende beeld van de strijd tussen de neiging tot zelfzucht en de keuze voor liefde bedoeld.
En dat is een strijd die ieder mens kent.
En precies zo is het met de woorden in de bijbel.
Die woorden bevatten een schijnbare waarheid, en een geestelijke waarheid. De schijnbare waarheid, dwz de natuurlijke betekenis, bevestigen als de enig juiste geestelijke waarheid is schadelijk voor de geestelijke gezondheid. Men dient bij zichzelf te bevestigen dat er een natuurlijke schijnbare waarheid is, èn een geestelijke. En die zijn verschillend.
De geestelijke waarheid bevindt zich in overeenstemmingen.
De teksten in de bijbel bevatten in overeenstemmingen enkel de leer van Liefde tot God en de naastenliefde. Die leer van liefde dient uit de letterlijke zin te worden gedestilleerd middels begrip van de met liefde overeenstemmende beelden.
Als voorbeeld: In het O.T. wordt regelmatig het woord 'strijd' gebruikt. Daarmee wordt het overeenstemmende beeld van de strijd tussen de neiging tot zelfzucht en de keuze voor liefde bedoeld.
En dat is een strijd die ieder mens kent.
312 - Elk mens kiest |
15/11/18
|
In elk mens zijn er twee soorten liefdewil, de begeerte-wil (d.i. liefde voor zichzelf) en de ware liefde-wil (d.i. liefde voor de naaste). En er zijn dientengevolge ook twee soorten besef, het valse besef vanuit begeerte en het ware wijze besef vanuit de liefde.
De mens kiest.
Hij kiest ofwel het kwade d.i. vanuit de begeerte, de liefde voor zich, en al zijn denken en besef daaruit is dwaas en geen waarheid, of hij kiest het goede d.i. vanuit de liefde voor de naaste (en bovenal God), en al zijn denken en besef daaruit is wijs en waarheid.
Men weet dit echter niet.
Nee, want zo lang men nog in de zelfzuchtige wijze van willen en denken leeft, is het onmogelijk om te zien dat er een wijzere, betere manier is. Elke andere manier nl dan die welke de eigen begeerte ondersteund wordt niet als beter ervaren.
De zelfzuchtige mens noemt dat goed en wijs wat het eigen belang het beste dient. De zelfzuchtige mens is er van overtuigd, 'gelooft', dat de keuze voor zich de beste keuze is. En het is daarom dat deze mens niet in God 'gelooft', want er is geen naastenliefde.
Trek nou niet meteen de omgekeerde conclusie dat wie niet gelooft geen naastenliefde heeft, want daarom staat hierboven twee keer het woord gelooft in verschillend verband. De traditionele manier van 'geloof hebben' wordt hier niet bedoeld. Hier wordt bedoeld geloven in de zin van beseffen. De een beseft vooral het eigen belang, de ander beseft met name het belang van de naaste.
En dit soort geloof (of besef) van naastenliefde kom je natuurlijk zowel binnen als buiten de kerk tegen.
De mens kiest.
Hij kiest ofwel het kwade d.i. vanuit de begeerte, de liefde voor zich, en al zijn denken en besef daaruit is dwaas en geen waarheid, of hij kiest het goede d.i. vanuit de liefde voor de naaste (en bovenal God), en al zijn denken en besef daaruit is wijs en waarheid.
Men weet dit echter niet.
Nee, want zo lang men nog in de zelfzuchtige wijze van willen en denken leeft, is het onmogelijk om te zien dat er een wijzere, betere manier is. Elke andere manier nl dan die welke de eigen begeerte ondersteund wordt niet als beter ervaren.
De zelfzuchtige mens noemt dat goed en wijs wat het eigen belang het beste dient. De zelfzuchtige mens is er van overtuigd, 'gelooft', dat de keuze voor zich de beste keuze is. En het is daarom dat deze mens niet in God 'gelooft', want er is geen naastenliefde.
Trek nou niet meteen de omgekeerde conclusie dat wie niet gelooft geen naastenliefde heeft, want daarom staat hierboven twee keer het woord gelooft in verschillend verband. De traditionele manier van 'geloof hebben' wordt hier niet bedoeld. Hier wordt bedoeld geloven in de zin van beseffen. De een beseft vooral het eigen belang, de ander beseft met name het belang van de naaste.
En dit soort geloof (of besef) van naastenliefde kom je natuurlijk zowel binnen als buiten de kerk tegen.
313 - Brief |
11/11/18
|
Wie een interessante brief krijgt, maar vragen heeft, die belt niet met de posterijen om antwoorden. De posterijen bezorgen brieven, maar zijn niet verantwoordlijk voor de inhoud. En zo is het ook met de woorden Gods.
Hier worden woorden van liefde geschreven. Ze stammen van de Geest Gods. Ze worden in dit geval door mij bezorgd. Er zijn nog veel meer uitgiftepunten, Jacob Lorber, Emmanuel Swedenborg etc. Mocht je vragen hebben, dan moet je je tot Hem richten, niet tot de bezorger.
Je kunt Hem spreken door liefde in het eigen hart. Hou daadwerkelijk van je naaste, hou van Hem die Zelf liefde is, en de directe lijn met Hem staat open. Denk niet dat er ook nog maar een enkele ander manier is om Hem te bereiken, die is er niet.
Wetenschappelijk onderzoek noch literatuurstudie, noch welke andere weg dan ook leidt naar Hem. Liefde is de enige manier. Laat je eigendunk niet in de weg staan, want Hem ter verantwoording roepen heeft geen enkele zin. Het enige waar Hij door wordt bewogen is liefde. Dat wil Hij je brengen, daarmee wil Hij je gelukzaligheid geven. Met 'niet ontvankelijk' doe je uitsluitend jezelf tekort.
Hier worden woorden van liefde geschreven. Ze stammen van de Geest Gods. Ze worden in dit geval door mij bezorgd. Er zijn nog veel meer uitgiftepunten, Jacob Lorber, Emmanuel Swedenborg etc. Mocht je vragen hebben, dan moet je je tot Hem richten, niet tot de bezorger.
Je kunt Hem spreken door liefde in het eigen hart. Hou daadwerkelijk van je naaste, hou van Hem die Zelf liefde is, en de directe lijn met Hem staat open. Denk niet dat er ook nog maar een enkele ander manier is om Hem te bereiken, die is er niet.
Wetenschappelijk onderzoek noch literatuurstudie, noch welke andere weg dan ook leidt naar Hem. Liefde is de enige manier. Laat je eigendunk niet in de weg staan, want Hem ter verantwoording roepen heeft geen enkele zin. Het enige waar Hij door wordt bewogen is liefde. Dat wil Hij je brengen, daarmee wil Hij je gelukzaligheid geven. Met 'niet ontvankelijk' doe je uitsluitend jezelf tekort.
De Geest Gods.
De Geest Gods is liefde, bewuste oneindig wijze liefde, met slechts één verlangen en wil: die liefde met ons mensen te kunnen delen.
Dat is het.
“Onderzoek alle dingen en behoudt het goede.”
De liefde is m.i. het goede.
314 - Liefde als water |
06/11/18
|
We kunnen niet zonder water.
Zonder water zouden we na een dag of wat sterven. Gelukkig is er de kraan. We gebruiken een glas of een kopje en kunnen drinken zo veel we willen. En als er geen glas is, houden we gewoon de mond aan de kraan, of desnoods uit de handen drinken. En als dat allemaal niet kan bv omdat we bewusteloos of te zwak zijn, dan krijgen we een infuus. Water is van levensbelang. |
De liefde Gods is ook van levensbelang.
Zonder dat zouden we geen tel kunnen leven. Gelukkig stroomt die Liefde elke seconde van Hem naar ons toe. Onze liefde tot Hem is het glas dat Hij vult. Maar als er geen liefde tot Hem is, dan gebruikt Hij onze liefde tot de naaste. Als dat er ook niet is dan gebruikt Hij tenslotte onze liefde tot onszelf en de wereld.
Dat laatste is in wezen een geestelijke staat van bewusteloosheid, want we zijn ons dan echt niet bewust van Zijn liefde, terwijl die onmerkbaar toch nog voortdurend instroomt als ware het per geestelijk infuus.
Kortom, er wordt van je gehouden.
Vergeet even alle godsdienstig religieuze praat, want hier gaat het om,
... er wordt van je gehouden.
Zonder dat zouden we geen tel kunnen leven. Gelukkig stroomt die Liefde elke seconde van Hem naar ons toe. Onze liefde tot Hem is het glas dat Hij vult. Maar als er geen liefde tot Hem is, dan gebruikt Hij onze liefde tot de naaste. Als dat er ook niet is dan gebruikt Hij tenslotte onze liefde tot onszelf en de wereld.
Dat laatste is in wezen een geestelijke staat van bewusteloosheid, want we zijn ons dan echt niet bewust van Zijn liefde, terwijl die onmerkbaar toch nog voortdurend instroomt als ware het per geestelijk infuus.
Kortom, er wordt van je gehouden.
Vergeet even alle godsdienstig religieuze praat, want hier gaat het om,
... er wordt van je gehouden.
315 - Welke God? |
04/11/18
|
Velen geloven niet in God.
Ik vraag me af, in welke God geloven ze dan niet? Want wie zegt niet te geloven in God heeft daarbij wel een beeld van God, en dat is het beeld waarin niet wordt geloofd.
En men heeft gelijk.
In vrijwel alle gevallen is dat beeld van God een ongeloofwaardig beeld. Dus inderdaad, dan is het logisch om niet in dat beeld van God te geloven.
Ik geloof er ook niet in!
Maar in het beeld van pure liefde, en dat is het beeld wat ik van God heb, daarin geloof ik niet alleen, daarop vertrouw ik ook. Want wie lief heeft zal niet anders kunnen dan voor de geliefde het allerbeste te willen en doen. En de God van liefde houdt van mij ... en van ieder ander ook trouwens. Dus op die God vertrouw ik.
En nog nooit is dat vertrouwen beschaamd.
Ik vraag me af, in welke God geloven ze dan niet? Want wie zegt niet te geloven in God heeft daarbij wel een beeld van God, en dat is het beeld waarin niet wordt geloofd.
En men heeft gelijk.
In vrijwel alle gevallen is dat beeld van God een ongeloofwaardig beeld. Dus inderdaad, dan is het logisch om niet in dat beeld van God te geloven.
Ik geloof er ook niet in!
Maar in het beeld van pure liefde, en dat is het beeld wat ik van God heb, daarin geloof ik niet alleen, daarop vertrouw ik ook. Want wie lief heeft zal niet anders kunnen dan voor de geliefde het allerbeste te willen en doen. En de God van liefde houdt van mij ... en van ieder ander ook trouwens. Dus op die God vertrouw ik.
En nog nooit is dat vertrouwen beschaamd.
316 - Je geliefd voelen |
03/11/18
|
De liefde van de ander, van God of medemens, kun je je niet toe-eigenen, daar ging het destijds (in de oertijd) ook fout. De oer-geesten wilden zich de liefde toe-eigenen, zelfzucht dus. Ja, we willen allemaal lief gehad worden, en dat is prima. Maar ontvang het dan van daar waar het voor je klaar ligt, van de Vader. En Die kan Zijn liefde uitsluitend geven als de juiste toegangsdeur daarvoor openstaat, de deur van liefde tot Hem.
Ieder mens wil zich graag geliefd voelen, en de bijbehorende gelukzaligheid ervaren. Alleen denken veel mensen (onbewust) dat dat vredige gevoel, dat gevoel van geluk, door eigen werk moet worden verkregen, dat men het moet halen, dat men daar zelf verantwoordlijk voor is. Wie dat denkt die zal anderen willen manipuleren, die zal willen dat anderen zullen doen wat nodig is om dat gevoel van geluk te geven.
Rechts politieke opvattingen zijn aldus ontstaan, en populisme is het bespelen van mensen met die instelling. Hoererij is eveneens een gevolg van die gedachte en ook het hele bankwezen is hierop gebaseerd. En het werkt ook, juist omdat veel mensen zo denken. De mens laat zich verleiden te denken dat het geluk afhangt van wat men naar zich toe haalt.
En dat slaat de deur om liefde en gelukzaligheid te ontvangen potdicht. De deur gaat open indien men zelf wil onbaatzuchtig geven, niet indien men het naar zich toe wil halen. Het motief dient niet te zijn het verkrijgen van iets, zelfs niet een miniem klein beetje te zijn, maar het geven.
Een moeder die haar kind de borst geeft, die doet dat niet om iets te verkrijgen. Het is puur om het kind dat ze dat doet. En evenzo, de liefdegeest Gods die Zijn liefde geeft, doet dat niet om iets te verkrijgen. Het is puur om ons, Zijn kinderen, dat Hij dat doet. De baby zal wel moeten willen drinken, anders kan de moeder die voeding niet geven. En ook wij zullen die liefde wel moeten willen ontvangen, anders kan Hij Zijn liefde niet aan ons kwijt.
Wie stopt met te willen verkrijgen, die zal als vanzelf gaan geven. En zie, dan zal de liefde Gods evenzo als vanzelf instromen.
Ieder mens wil zich graag geliefd voelen, en de bijbehorende gelukzaligheid ervaren. Alleen denken veel mensen (onbewust) dat dat vredige gevoel, dat gevoel van geluk, door eigen werk moet worden verkregen, dat men het moet halen, dat men daar zelf verantwoordlijk voor is. Wie dat denkt die zal anderen willen manipuleren, die zal willen dat anderen zullen doen wat nodig is om dat gevoel van geluk te geven.
Rechts politieke opvattingen zijn aldus ontstaan, en populisme is het bespelen van mensen met die instelling. Hoererij is eveneens een gevolg van die gedachte en ook het hele bankwezen is hierop gebaseerd. En het werkt ook, juist omdat veel mensen zo denken. De mens laat zich verleiden te denken dat het geluk afhangt van wat men naar zich toe haalt.
En dat slaat de deur om liefde en gelukzaligheid te ontvangen potdicht. De deur gaat open indien men zelf wil onbaatzuchtig geven, niet indien men het naar zich toe wil halen. Het motief dient niet te zijn het verkrijgen van iets, zelfs niet een miniem klein beetje te zijn, maar het geven.
Een moeder die haar kind de borst geeft, die doet dat niet om iets te verkrijgen. Het is puur om het kind dat ze dat doet. En evenzo, de liefdegeest Gods die Zijn liefde geeft, doet dat niet om iets te verkrijgen. Het is puur om ons, Zijn kinderen, dat Hij dat doet. De baby zal wel moeten willen drinken, anders kan de moeder die voeding niet geven. En ook wij zullen die liefde wel moeten willen ontvangen, anders kan Hij Zijn liefde niet aan ons kwijt.
Wie stopt met te willen verkrijgen, die zal als vanzelf gaan geven. En zie, dan zal de liefde Gods evenzo als vanzelf instromen.
317 - Waarheid? |
27/10/18
|
Ieder mens houdt díe gedachten voor waarheid en zinnig die door de in hem heersende liefde worden bevestigd. Wie van lust houdt zal bv kunnen denken dat de mens niet is bedoeld voor slechts één partner. Wie van geld houdt zou kunnen denken dat ook iedere handeling van anderen bedoeld is om om vroeg of laat geld te generen.
Het is om die reden dat ieder mens in Jezus iets anders ziet.
De ene mens ziet alleen een mens in Hem, de ander ziet er een profeet in, weer een ander ziet de Zoon Gods, en slechts enkelen zien Wie DeGene is Die Hij in werkelijkheid is.
Het is om die reden dat ieder mens in Jezus iets anders ziet.
De ene mens ziet alleen een mens in Hem, de ander ziet er een profeet in, weer een ander ziet de Zoon Gods, en slechts enkelen zien Wie DeGene is Die Hij in werkelijkheid is.
318 - Papieren zak |
26/10/18
|
Wie bij de groenteboer tomaten vraagt, die krijgt er een papieren zak bij om het in te dragen. Wie de liefde Gods wil ervaren, die zal het Woord erbij nodig hebben om de liefde in te ontvangen.
Bedoeld wordt niet zo maar wat woorden, maar elk woord welk het ware bevat. Het ware is dat wat samenhangt met het goede van liefde. Liefde, al of niet in overeenstemmende beelden, dat behoort tot het Woord, of het nu in de bijbel of een ander geschrift staat, dat maakt niet uit.
God geeft liefde aan wie wil ontvangen, de 'papieren zak' erbij is het Woord waar de liefde in wordt gedragen.
Bedoeld wordt niet zo maar wat woorden, maar elk woord welk het ware bevat. Het ware is dat wat samenhangt met het goede van liefde. Liefde, al of niet in overeenstemmende beelden, dat behoort tot het Woord, of het nu in de bijbel of een ander geschrift staat, dat maakt niet uit.
God geeft liefde aan wie wil ontvangen, de 'papieren zak' erbij is het Woord waar de liefde in wordt gedragen.
319 - Herken je Mij? |
18/10/18
|
Een goed schilderij heeft een bepaalde sfeer en roept een bepaald gevoel op. Goede muziek evenzo, alsook goede gedichten. Beeld, toon en woord dragen a.h.w. een sfeer in zich die bij mensen een bepaald gevoel kunnen oproepen. Kùnnen oproepen, want niet iedereen ervaart dat gevoel ook.
Het verschil in gevoelservaring wordt niet veroorzaakt door de al of niet krachtige uitstraling van schilderij, muziek of gedicht. Dat verschil wordt veroorzaakt door een verschil in ontvankelijkheid bij de toeschouwer/luisteraar.
Zo heb Ik, jouw liefdevolle Vader in Jezus, het ingericht, nl dat de mens de sfeer of het gevoel in woorden, muziek of beeltenissen kan ervaren als hij die sfeer vanuit zichzelf kan herkennen. De sfeer dient al in de mens aanwezig te zijn voordat de herkenning plaats kan vinden. De sfeer betreft altijd een bepaalde mate van liefde, willekeurig welke liefde, rein of onrein dat maakt niet uit.
De mens die zich uit eigen beweging een bepaalde sfeer van liefde heeft eigen gemaakt is in staat die liefde in uitingen om zich heen te herkennen. En zie, daarom worden Mijn woorden ook door weinigen herkend als woorden van pure volmaakte liefde.
Het is ook van groot belang dat het aldus verloopt, want zou Ik Mij onontkoombaar en onweerlegbaar als de Goddelijke Liefdevolle openbaren, dan zou men gedwongen zijn het aan te nemen. Liefde echter is alleen liefde als ze vrij wordt gekozen, dus niet gedwongen. Dat is de zin van jullie bestaan, dat jullie tot liefde zullen komen, en daar is vrije keuze en vrije wil voor nodig.
Wil je Mij herkennen, kies dan om zelf daadwerkelijk te gaan liefhebben.
Het verschil in gevoelservaring wordt niet veroorzaakt door de al of niet krachtige uitstraling van schilderij, muziek of gedicht. Dat verschil wordt veroorzaakt door een verschil in ontvankelijkheid bij de toeschouwer/luisteraar.
Zo heb Ik, jouw liefdevolle Vader in Jezus, het ingericht, nl dat de mens de sfeer of het gevoel in woorden, muziek of beeltenissen kan ervaren als hij die sfeer vanuit zichzelf kan herkennen. De sfeer dient al in de mens aanwezig te zijn voordat de herkenning plaats kan vinden. De sfeer betreft altijd een bepaalde mate van liefde, willekeurig welke liefde, rein of onrein dat maakt niet uit.
De mens die zich uit eigen beweging een bepaalde sfeer van liefde heeft eigen gemaakt is in staat die liefde in uitingen om zich heen te herkennen. En zie, daarom worden Mijn woorden ook door weinigen herkend als woorden van pure volmaakte liefde.
Het is ook van groot belang dat het aldus verloopt, want zou Ik Mij onontkoombaar en onweerlegbaar als de Goddelijke Liefdevolle openbaren, dan zou men gedwongen zijn het aan te nemen. Liefde echter is alleen liefde als ze vrij wordt gekozen, dus niet gedwongen. Dat is de zin van jullie bestaan, dat jullie tot liefde zullen komen, en daar is vrije keuze en vrije wil voor nodig.
Wil je Mij herkennen, kies dan om zelf daadwerkelijk te gaan liefhebben.
320 - Tonen of woorden ... |
17/10/18
|
Pixels, tonen, of woorden ...
Samen in grotere gehelen zijn deze dingen in staat prachtige harmonische producties te vormen. Echter, een enkele losse toon of los woord, al is dat wellicht nog zo perfect, is in zijn eentje nog zeer onvolledig.
Zo is het met mensen ook. Elk mens heeft talloze gedachten en ideeën. Echter, elk idee wordt pas echt iets indien het zich harmonisch met andere ideeën tot grotere eenheden kan samenvoegen. En elk mens zelf evenzo komt pas echt tot zijn recht indien men zich in harmonische samenwerking bevindt.
Elk idee en elk mens nl is ook bedoeld zich in grotere gehelen samen te voegen. Een toon of een woord wordt mooier en nuttiger in samenhang met andere tonen of woorden. En dat geldt voor mensen ook.
Wees daarom liefdevol dienstbaar aan elkaar want jij en ieder ander bent nodig en belangrijk.
Samen in grotere gehelen zijn deze dingen in staat prachtige harmonische producties te vormen. Echter, een enkele losse toon of los woord, al is dat wellicht nog zo perfect, is in zijn eentje nog zeer onvolledig.
Zo is het met mensen ook. Elk mens heeft talloze gedachten en ideeën. Echter, elk idee wordt pas echt iets indien het zich harmonisch met andere ideeën tot grotere eenheden kan samenvoegen. En elk mens zelf evenzo komt pas echt tot zijn recht indien men zich in harmonische samenwerking bevindt.
Elk idee en elk mens nl is ook bedoeld zich in grotere gehelen samen te voegen. Een toon of een woord wordt mooier en nuttiger in samenhang met andere tonen of woorden. En dat geldt voor mensen ook.
Wees daarom liefdevol dienstbaar aan elkaar want jij en ieder ander bent nodig en belangrijk.
321 - Jazz improvisatie |
13/10/18
|
De omgang met elkaar zou erbij gebaat zijn indien men dat zou doen zoals in de jazz de improvisatie plaats vindt. Daar is het gebruikelijk dat de spelers volgens afspraak elkaar de improvisaties laten invullen. Niemand zal door de ander heen toch nog eigen extraatjes toevoegen, want daarmee ontneem je de ander de ruimte.
In de omgang met elkaar zou een gelijksoortige benadering heel zinvol kunnen zijn. Ieder mens wil graag in harmonie met de anderen ergens de ruimte krijgen om de eigen 'improvisatie' te kunnen doen. De ander dient daarbij aan te voelen de eigen inbreng terug te willen brengen tot harmonische begeleiding, om ruimte te geven. Dat is liefde.
Degene die dit aanvoelen, bv in gesprekken of in verschillende vormen van samenwerking of samen leven, hebben het makkelijker dan zij die dit wellicht wel weten maar niet goed aanvoelen. Dezen kunnen zo maar het initiatief overnemen, of het woord nemen over het verhaal van een ander heen, of ze kunnen meningen en gedachten van anderen overrulen. En ze zijn er zich niet eens goed van bewust.
Wees dan weliswaar eerlijk, maar daarbij zachtmoedig en heb met hen geduld, want ook dat is liefde.
In de omgang met elkaar zou een gelijksoortige benadering heel zinvol kunnen zijn. Ieder mens wil graag in harmonie met de anderen ergens de ruimte krijgen om de eigen 'improvisatie' te kunnen doen. De ander dient daarbij aan te voelen de eigen inbreng terug te willen brengen tot harmonische begeleiding, om ruimte te geven. Dat is liefde.
Degene die dit aanvoelen, bv in gesprekken of in verschillende vormen van samenwerking of samen leven, hebben het makkelijker dan zij die dit wellicht wel weten maar niet goed aanvoelen. Dezen kunnen zo maar het initiatief overnemen, of het woord nemen over het verhaal van een ander heen, of ze kunnen meningen en gedachten van anderen overrulen. En ze zijn er zich niet eens goed van bewust.
Wees dan weliswaar eerlijk, maar daarbij zachtmoedig en heb met hen geduld, want ook dat is liefde.
322 - Geloof
Geloof is geen mening of opinie, maar iets wat men zich dient te verwerven door te erkennen dat liefde het ware en goede is, en te handelen volgens deze.
323 - Veranderen ipv uitdelgen |
11/10/18
|
Het gaat er niet om dat we de onzuiverheden in ons leven uitdelgen, het gaat er om ze te veranderen. Dat geldt met name voor onze ziel. De ziel is het samenhangend geheel van gedachten, ideeën en begrippen. Die samenhang geeft de ziel haar gestalte. In het hiernamaals is die gestalte ook te zien, nu echter is die bedekt door het lichaam.
De schoonheid en volmaaktheid van die ziel hangt af van hoe samenhangend en harmonieus de gedachten zijn. Die ware samenhang en harmonie wordt bereikt door de in de ziel wonende geest, d.i. de wil om lief te hebben, te wekken en diens invloed op de gedachten en ideeën van de ziel zijn reinigend. Die reiniging van ideeën en begrippen is de verandering van de onzuiverheden in de mens. Van uitdelgen is geen sprake.
De schoonheid en volmaaktheid van die ziel hangt af van hoe samenhangend en harmonieus de gedachten zijn. Die ware samenhang en harmonie wordt bereikt door de in de ziel wonende geest, d.i. de wil om lief te hebben, te wekken en diens invloed op de gedachten en ideeën van de ziel zijn reinigend. Die reiniging van ideeën en begrippen is de verandering van de onzuiverheden in de mens. Van uitdelgen is geen sprake.
324 - De leer |
04/10/18
|
De leer.
Dat is de leer van liefde.
Of dat nu in deze of gene religie is, of dat nu geformuleerd wordt in deze of gene stelling, of het daarin herkend wordt of niet, dat maakt weinig uit, de leer is liefde. In alle tijden en bevolkingsgroepen zijn er altijd mensen (geweest) die deze boodschap hebben ontvangen en doorgegeven.
Waar het om gaat is wat wij ermee doen, met deze leer van liefde.
Los van onze overtuigingen, maar ook in onze overtuigingen, wat doen wij met liefde.
Elke andere leer is een valse leer, zelfs als er gebruik wordt gemaakt van woorden uit 'heilige' boeken. Een leer of boek is niet heilig of helend. Alleen de liefde heelt.
Dat is de ware leer: liefde!
Dat is de leer van liefde.
Of dat nu in deze of gene religie is, of dat nu geformuleerd wordt in deze of gene stelling, of het daarin herkend wordt of niet, dat maakt weinig uit, de leer is liefde. In alle tijden en bevolkingsgroepen zijn er altijd mensen (geweest) die deze boodschap hebben ontvangen en doorgegeven.
Waar het om gaat is wat wij ermee doen, met deze leer van liefde.
Los van onze overtuigingen, maar ook in onze overtuigingen, wat doen wij met liefde.
Elke andere leer is een valse leer, zelfs als er gebruik wordt gemaakt van woorden uit 'heilige' boeken. Een leer of boek is niet heilig of helend. Alleen de liefde heelt.
Dat is de ware leer: liefde!
325 - Hou de liefde vast ... |
02/10/18
|
Wie te goeder trouw de woorden van anderen gelooft, ook al zijn ze pure misleiding, die kan en zal tot de eigen verrassing later tot de ontdekking komen dat de ander een grote leugenaar is. Het gevolg is dan dat van die leugenaar helemaal niets meer geloofd wordt, en terecht.
Stel nu eens dat die leugenaar een hoogwaardigheidsbekleder in deze of gene kerk is. Dan zou met de onbetrouwbaarheid van deze mens meteen ook de gehele leer voor onbetrouwbaar kunnen worden aangezien.
Beter is het dan dat men slechts geleidelijk en door ondervinding gaat begrijpen hoe de zuivere leer is, en daardoor pas dan gaat onderscheiden waarover en in welke mate er door kerkleiders e.d. is gelogen. Daarmee wordt voorkomen dat het kind van de ware leer met het badwater van de leugen wordt weggegooid.
Beste lezer,
Er is in het verleden heel veel misbruik van de leer van liefde gemaakt. Vrijwel elke geloofsrichting heeft zich daaraan bezondigd. Weet, de leer is Liefde. Het misbruik is herkenbaar in dogma's, holle rituelen, wetten, voorschriften etc. Het misbruik is veroorzaakt door met woorden uit het evangelie gemaskeerde zelfzucht, heerszucht en hoogmoed, deze drie nl zijn volkomen tegengesteld aan liefde.
Totdat dit besef bij het restant van gelovigen is doorgedrongen blijven paus en prediker nog even. Zo gauw men dit misleidend geloof heeft losgelaten en slechts de leer van liefde volgt zullen beide hun huidige status verliezen. En dit proces is al aardig op weg.
Maar hou de liefde vast!
Stel nu eens dat die leugenaar een hoogwaardigheidsbekleder in deze of gene kerk is. Dan zou met de onbetrouwbaarheid van deze mens meteen ook de gehele leer voor onbetrouwbaar kunnen worden aangezien.
Beter is het dan dat men slechts geleidelijk en door ondervinding gaat begrijpen hoe de zuivere leer is, en daardoor pas dan gaat onderscheiden waarover en in welke mate er door kerkleiders e.d. is gelogen. Daarmee wordt voorkomen dat het kind van de ware leer met het badwater van de leugen wordt weggegooid.
Beste lezer,
Er is in het verleden heel veel misbruik van de leer van liefde gemaakt. Vrijwel elke geloofsrichting heeft zich daaraan bezondigd. Weet, de leer is Liefde. Het misbruik is herkenbaar in dogma's, holle rituelen, wetten, voorschriften etc. Het misbruik is veroorzaakt door met woorden uit het evangelie gemaskeerde zelfzucht, heerszucht en hoogmoed, deze drie nl zijn volkomen tegengesteld aan liefde.
Totdat dit besef bij het restant van gelovigen is doorgedrongen blijven paus en prediker nog even. Zo gauw men dit misleidend geloof heeft losgelaten en slechts de leer van liefde volgt zullen beide hun huidige status verliezen. En dit proces is al aardig op weg.
Maar hou de liefde vast!
In een thermoskan kunnen we heet water bewaren. Zo kunnen we het met ons meedragen zonder onze handen te branden. Het water is een beeld van de Zoon en de hitte daarin is beeld van de Vader. 'Ik en de Vader zijn één', inderdaad, het water en de warmte zijn één. 'Niemand komt tot de Vader dan door Mij', dwz wie de warmte wil zal dat alleen middels het water bereiken.
'Het Woord werd vlees'.
De warmte is in wezen beeld van de liefde, het water is beeld van het wijze Woord Gods dat met deze liefde één is, gedachten van liefde. En als dat Woord vlees wordt, dan is dat om aldus zichtbaar bij ons te kunnen zijn. De thermoskan is beeld van dat vlees. De kan maakt het bij zich dragen van het hete water mogelijk. Het lichaam van Jezus maakt het mogelijk om de liefde en het Woord onder mensen zichtbaar te maken. De rechtstreekse zuivere liefde kunnen wij, onzuivere zelfzuchtige mensheid, niet verdragen.
Wie tot de zuivere liefde Gods wil komen, zal dat middels Jezus moeten doen.
'Het Woord werd vlees'.
De warmte is in wezen beeld van de liefde, het water is beeld van het wijze Woord Gods dat met deze liefde één is, gedachten van liefde. En als dat Woord vlees wordt, dan is dat om aldus zichtbaar bij ons te kunnen zijn. De thermoskan is beeld van dat vlees. De kan maakt het bij zich dragen van het hete water mogelijk. Het lichaam van Jezus maakt het mogelijk om de liefde en het Woord onder mensen zichtbaar te maken. De rechtstreekse zuivere liefde kunnen wij, onzuivere zelfzuchtige mensheid, niet verdragen.
Wie tot de zuivere liefde Gods wil komen, zal dat middels Jezus moeten doen.
327 - Wat is wijsheid? |
25/09/18
|
Wij mensen zijn gewend om wijsheid te delen. Ieder mens denkt dat hij het beter weet. Daar kan nooit een einde aan komen omdat wijsheid niet op zichzelf staat, maar één is met liefde. Als de liefde groeit of verandert, dan ook de wijsheid. Laat je daarom niet verwarren door de ontelbare verschillen in inzichten en wijsheden, de vele uiteen lopende overtuigingen die er bestaan, maar let er op of er liefde in is.
Deel liever geen wijsheid, discussieer niet, want ieder mens die lief heeft heeft daar eigen formuleringen bij en die zijn door die liefde goed en waar, ook al verschillen ze nog zo van elkaar. En ieder mens die niet lief heeft, heeft daar ook eigen formuleringen bij en die zijn een leugen en vals, zelfs als ze overeenstemmen.
Deel liever geen wijsheid, discussieer niet, want ieder mens die lief heeft heeft daar eigen formuleringen bij en die zijn door die liefde goed en waar, ook al verschillen ze nog zo van elkaar. En ieder mens die niet lief heeft, heeft daar ook eigen formuleringen bij en die zijn een leugen en vals, zelfs als ze overeenstemmen.
328 - Groei |
21/09/18
|
Wel eens een plant verzorgd die het maar niet wilde doen?
We kunnen water, licht, voeding, temperatuur e.d. optimaal maken, en toch zijn er planten die het desondanks niet goed willen doen. Dat kan teleurstellend en zelfs frustrerend zijn als je er veel energie in hebt gestoken.
Een dergelijke verhouding bestaat er ook tussen God en de mens. Niet dat Hij gefrustreerd raakt, nee, want dat kan Hij niet vanuit Zijn overgrote liefde. Maar wel, God voorziet in alles wat noodzakelijk is om geestelijk (!) gezond te zijn en te groeien. Er is voldoende geestelijke voeding en drinken, er is in ruime mate licht en de temperatuur is perfect voor de geestelijke groei. En toch zijn er vele mensen die het niet goed willen doen.
Hier op aarde is het lichaam a.h.w. een soort masker dat de effecten van die geestelijk verkommering verbergt. In het hiernamaals echter is de geestelijke groei en gezondheid direct zichtbaar en helaas ook 'aan den lijve' pijnlijk voelbaar voor hen die daarin niet of nauwelijks zijn gegroeid. En al wordt er ook daar nog steeds voorzien in geestelijk voedsel e.d. toch willen de zielen, zoals ze op aarde al gewend waren, lange tijd nog steeds niets aannemen.
Daarom: Neem het aan. God is liefde. Volg die liefde na in het beoefenen van naastenliefde.
We kunnen water, licht, voeding, temperatuur e.d. optimaal maken, en toch zijn er planten die het desondanks niet goed willen doen. Dat kan teleurstellend en zelfs frustrerend zijn als je er veel energie in hebt gestoken.
Een dergelijke verhouding bestaat er ook tussen God en de mens. Niet dat Hij gefrustreerd raakt, nee, want dat kan Hij niet vanuit Zijn overgrote liefde. Maar wel, God voorziet in alles wat noodzakelijk is om geestelijk (!) gezond te zijn en te groeien. Er is voldoende geestelijke voeding en drinken, er is in ruime mate licht en de temperatuur is perfect voor de geestelijke groei. En toch zijn er vele mensen die het niet goed willen doen.
Hier op aarde is het lichaam a.h.w. een soort masker dat de effecten van die geestelijk verkommering verbergt. In het hiernamaals echter is de geestelijke groei en gezondheid direct zichtbaar en helaas ook 'aan den lijve' pijnlijk voelbaar voor hen die daarin niet of nauwelijks zijn gegroeid. En al wordt er ook daar nog steeds voorzien in geestelijk voedsel e.d. toch willen de zielen, zoals ze op aarde al gewend waren, lange tijd nog steeds niets aannemen.
Daarom: Neem het aan. God is liefde. Volg die liefde na in het beoefenen van naastenliefde.
329 - Bestemming |
19/09/18
|
De bestemming van elke mens is het in zichzelf vinden, bevestigen en navolgen van zuivere liefde. Een dergelijke bestemming is geen vaststaand doel. Elk mens heeft de vrijheid om tot die bewustwording te komen. Vrijheid, dus geen predestinatie.
Er is een zin in het leven, want God geeft geen enkele mens een zinloos leven. Die zin is, zoals gezegd, het bereiken van de vrijwillig en op eigen initiatief gekozen bewustwording van zuivere liefde tot God en naaste.
Er wordt wel eens gezegd dat de mens voor zijn geboorte afspraken maakt over de te volgen weg in het leven. Moeite en tegenslag zouden dan de functie hebben om deze weg tot werkelijkheid te maken. Dat zou dan ook zin geven aan al het lijden e.d.
Toch, geen mens krijgt volgens een soort afspraak allerlei moeite of tegenslagen. Wel is de ziel die in de mens tot reinheid van liefde kan komen het resultaat van een lange weg door de materie. En gedurende deze weg is elke ziel op unieke wijze tot het stadium van menswording gekomen. En a.g.v. deze verschillende unieke routes zijn de mensenzielen verschillend.
Elk verschil in een ziel heeft tot gevolg dat deze ziel neigingen heeft die net even anders zijn dan die van andere zielen. Het wezen van een ziel is verschillend. En wordt dan de ziel in de wereld als mens geboren, dan heeft die vanaf het eerste moment al unieke specifieke kenmerken.
Niet alleen fysiek zoals de kleur van huid, haar en ogen e.d., maar ook de wijze van voelen en denken verschillen. Er zijn wel groepskenmerken die een zeker overeenkomst vertonen. Zo zijn er bv bevolkingsgroepen die de neiging tot reinheid hebben, terwijl andere groepen juist een neiging tot rommeligheid hebben. Elk individu echter is uniek en reageert uniek.
Juist door die unieke manier van voelen, denken en reageren ontstaat er verschil in hoe de levensweg zich aan ieder voordoet. Door de vrijheid van wil zijn we vrij om zowel het goede als het boze te doen. Dat is niet vooraf bepaald. En dat betekent dat ook de naaste die vrijheid heeft en in zijn omgeving het goede of het boze kan doen. Dat is niet vooraf bepaald. En vervolgens is ieder mens vrij om naar eigen keuze te reageren op het goede of boze om hem heen, en ook dat is niet vooraf bepaald.
De 'bestemming' van de mens in deze onvoorspelbare wereld is om met al deze gebeurtenissen, de goede en de kwade, zelf tot de keuze van het goede van de liefde te komen. Of men nu beseft hoe het in elkaar steekt of niet, of men nu gelovig is of niet, of men nu rijk is of niet, of men nu kerngezond is of niet, of men nu veel tegenslagen heeft of niet ... alles leent zich perfect om de zuivere liefde tot God en de naasten te vinden en na te volgen.
Maak je daarom niet druk over verschil van inzicht, want ook die omstandigheid is perfect om tot het besef van liefde te komen. Maak je ook niet druk over verschil in seksuele geaardheid, verschil in voorkeuren, verschil van mening, etc. Verschillen zijn er om elkaar dienstbaar te kunnen zijn en te leren zuiver en oprecht te gaan liefhebben.
Er is een zin in het leven, want God geeft geen enkele mens een zinloos leven. Die zin is, zoals gezegd, het bereiken van de vrijwillig en op eigen initiatief gekozen bewustwording van zuivere liefde tot God en naaste.
Er wordt wel eens gezegd dat de mens voor zijn geboorte afspraken maakt over de te volgen weg in het leven. Moeite en tegenslag zouden dan de functie hebben om deze weg tot werkelijkheid te maken. Dat zou dan ook zin geven aan al het lijden e.d.
Toch, geen mens krijgt volgens een soort afspraak allerlei moeite of tegenslagen. Wel is de ziel die in de mens tot reinheid van liefde kan komen het resultaat van een lange weg door de materie. En gedurende deze weg is elke ziel op unieke wijze tot het stadium van menswording gekomen. En a.g.v. deze verschillende unieke routes zijn de mensenzielen verschillend.
Elk verschil in een ziel heeft tot gevolg dat deze ziel neigingen heeft die net even anders zijn dan die van andere zielen. Het wezen van een ziel is verschillend. En wordt dan de ziel in de wereld als mens geboren, dan heeft die vanaf het eerste moment al unieke specifieke kenmerken.
Niet alleen fysiek zoals de kleur van huid, haar en ogen e.d., maar ook de wijze van voelen en denken verschillen. Er zijn wel groepskenmerken die een zeker overeenkomst vertonen. Zo zijn er bv bevolkingsgroepen die de neiging tot reinheid hebben, terwijl andere groepen juist een neiging tot rommeligheid hebben. Elk individu echter is uniek en reageert uniek.
Juist door die unieke manier van voelen, denken en reageren ontstaat er verschil in hoe de levensweg zich aan ieder voordoet. Door de vrijheid van wil zijn we vrij om zowel het goede als het boze te doen. Dat is niet vooraf bepaald. En dat betekent dat ook de naaste die vrijheid heeft en in zijn omgeving het goede of het boze kan doen. Dat is niet vooraf bepaald. En vervolgens is ieder mens vrij om naar eigen keuze te reageren op het goede of boze om hem heen, en ook dat is niet vooraf bepaald.
De 'bestemming' van de mens in deze onvoorspelbare wereld is om met al deze gebeurtenissen, de goede en de kwade, zelf tot de keuze van het goede van de liefde te komen. Of men nu beseft hoe het in elkaar steekt of niet, of men nu gelovig is of niet, of men nu rijk is of niet, of men nu kerngezond is of niet, of men nu veel tegenslagen heeft of niet ... alles leent zich perfect om de zuivere liefde tot God en de naasten te vinden en na te volgen.
Maak je daarom niet druk over verschil van inzicht, want ook die omstandigheid is perfect om tot het besef van liefde te komen. Maak je ook niet druk over verschil in seksuele geaardheid, verschil in voorkeuren, verschil van mening, etc. Verschillen zijn er om elkaar dienstbaar te kunnen zijn en te leren zuiver en oprecht te gaan liefhebben.
330 - Naastenliefde |
16/09/18
|
Dat is het belang van de ander voorop stellen. Wat in het belang van de ander is, daarover bestaat verschil van mening. Het is denk ik niet in het belang van de ander om zijn of haar zelfzucht te ondersteunen of versterken. Zelfzucht leidt tot geestelijk verval, en dat is niet in het werkelijke belang van de ander al weet men dat vaak niet.
Het belang van de ander is de liefde, de geestelijke zelfvervolmaking. Het werkelijk uit eigen beweging in alle vrijheid kiezen om de naaste liefde hebben, dàt is zelfvervolmaking en het werkelijk goede dat de naaste kan overkomen. Het liefhebben van de naaste dient er dan ook altijd op gericht te zijn dat de naaste tot het besef komt dat de naaste lief hebben, en God bovenal, aan beide vreugde brengt.
Doe dus dat voor de naaste wat bij hem of haar de zelfvervolmaking in liefde ondersteund. Versterk bij de ander niet de zelfzucht, maar de liefdadigheid, de vriendelijkheid, de aandacht voor elkaar etc. Geef daartoe het voorbeeld door deelzaamheid te tonen, door bescheidenheid, door geduld en verdraagzaamheid e.d.
Het belang van de ander is de liefde, de geestelijke zelfvervolmaking. Het werkelijk uit eigen beweging in alle vrijheid kiezen om de naaste liefde hebben, dàt is zelfvervolmaking en het werkelijk goede dat de naaste kan overkomen. Het liefhebben van de naaste dient er dan ook altijd op gericht te zijn dat de naaste tot het besef komt dat de naaste lief hebben, en God bovenal, aan beide vreugde brengt.
Doe dus dat voor de naaste wat bij hem of haar de zelfvervolmaking in liefde ondersteund. Versterk bij de ander niet de zelfzucht, maar de liefdadigheid, de vriendelijkheid, de aandacht voor elkaar etc. Geef daartoe het voorbeeld door deelzaamheid te tonen, door bescheidenheid, door geduld en verdraagzaamheid e.d.
De mens dient open te staan voor de liefde die God voor Hem heeft en waarmee Hij de mens wil vullen. Open staan door het te willen. Dan zal er altijd eerst wat 'niet liefde', dus zelfzucht, moeten worden opgeruimd. Want een mens is of vervuld van de liefde, of vervuld van zichzelf.
Het lijkt wel wat op een afgesloten fles onder water. Het water is de liefde Gods. In de fles zit lucht, er lijkt niets te zijn, maar het zit er toch. Dat is net zo met de zelfzucht die in de weg zit om liefde toe te laten, iets waar men zich meestal ook niet echt van bewust is. De dop moet er af. Dat is de menselijke wil die zich open moet stellen voor liefde. En dan zal de lucht, dwz de zelfzucht en begeerte voor genot e.d. er eerst uit moeten, voordat het water, de liefde, er in kan.
Een glazen fles onder water, volledig gevuld met water, die zie je niet meer. De fles en de omgeving zijn als één geworden. Zo is het ook met de liefde waar een mens mee vervuld is, die mens wordt één met de liefde Gods en het onderscheid tussen de liefde in deze mens en de liefde Gods verdwijnt.
Dat wordt bedoeld als Jezus zegt: 'Blijf in Mij zoals Ik in U, zoals Ik in de Vader (liefde) ben en de Vader in Mij is.'
Het lijkt wel wat op een afgesloten fles onder water. Het water is de liefde Gods. In de fles zit lucht, er lijkt niets te zijn, maar het zit er toch. Dat is net zo met de zelfzucht die in de weg zit om liefde toe te laten, iets waar men zich meestal ook niet echt van bewust is. De dop moet er af. Dat is de menselijke wil die zich open moet stellen voor liefde. En dan zal de lucht, dwz de zelfzucht en begeerte voor genot e.d. er eerst uit moeten, voordat het water, de liefde, er in kan.
Een glazen fles onder water, volledig gevuld met water, die zie je niet meer. De fles en de omgeving zijn als één geworden. Zo is het ook met de liefde waar een mens mee vervuld is, die mens wordt één met de liefde Gods en het onderscheid tussen de liefde in deze mens en de liefde Gods verdwijnt.
Dat wordt bedoeld als Jezus zegt: 'Blijf in Mij zoals Ik in U, zoals Ik in de Vader (liefde) ben en de Vader in Mij is.'