Uitgebreide ingevingen
Op deze pagina en haar subpagina's wil ik wat meer uitgebreide ingevingen weergeven. Ik ben me bewust dat ik slechts een druppeltje van de wijsheid van Gods Geest krijg aangereikt, en besef terdege dat ieder mens zo'n druppeltje bezit, u ook.
Het verschil is hooguit dat ik, na me er voor te hebben open gesteld, me er voor een deel van bewust ben geworden, en u misschien nog niet zo zeer. Geloof dan ook niet wat hier staat totdat u het in uzelf bevestigd vindt. Want indien ik me vergis (*), en dat kan, dan zal uw innerlijk, daar waar de Geest woont, het u duidelijk maken.
Dat is nl Degene die het ons mensen leert, Gods Geest van waarheid in het hart van elk mens. Luister gerust naar wat andere mensen zeggen, overweeg het in uw hart en vraag God, die pure liefde is, om u in te geven wat waarheid is, en doe er uw voordeel mee.
Het verschil is hooguit dat ik, na me er voor te hebben open gesteld, me er voor een deel van bewust ben geworden, en u misschien nog niet zo zeer. Geloof dan ook niet wat hier staat totdat u het in uzelf bevestigd vindt. Want indien ik me vergis (*), en dat kan, dan zal uw innerlijk, daar waar de Geest woont, het u duidelijk maken.
Dat is nl Degene die het ons mensen leert, Gods Geest van waarheid in het hart van elk mens. Luister gerust naar wat andere mensen zeggen, overweeg het in uw hart en vraag God, die pure liefde is, om u in te geven wat waarheid is, en doe er uw voordeel mee.
Overeenstemmende beelden.
Wij leven in de materie, in een fysieke wereld en met een fysiek lijf. Dat heeft tot gevolg dat ons bewustzijn zich ook bedient van woorden, termen en begrippen die op fysisch denken zijn gebaseerd. We denken fysisch zogezegd. Zelfs abstract denken baseert zich overwegend op fysisch denken.
Fysisch bewustzijn zal echter ook de metafysische aspecten van bv het gevoel moeten formuleren. En met het formuleren daarvan ontstaat dan ook voor de mens een probleem. Want hoe formuleer je wat je voelt? Gevoelens kun je niet fysisch waarneembaar maken, je kunt ze niet zien, je kunt ze niet meten, je kunt ze niet bewijzen.
We willen hier uitleg en verklaringen geven over het geestelijke. Geest en ook ziel behoren beide tot het metafysische en zijn geestelijk, dus niet meetbaar of te bewijzen. Elke formulering van vorm en aard van geest en ziel is echter, net als elke formulering van wat dan ook, afhankelijk van termen uit het fysische.
Tja, fysische termen om het metafysische te omschrijven, het kan eigenlijk niet.
Er is wel een oplossing, en die oplossing is het beschrijven van het metafysische in overeenstemmende beelden.
Door het gebruik van beelden, metaforen en overeenstemmingen kunnen we het niet zichtbare toch beschrijven. Nogmaals, het niet zichtbare, het metafysische, is een realiteit. Gevoelens zijn een realiteit, gedachten zijn een realiteit al kunnen we ze niet zichtbaar maken. Want al zijn ze niet meetbaar of te bewijzen er zal toch niemand durven beweren dat ze daarom niet bestaan.
Fysisch bewustzijn zal echter ook de metafysische aspecten van bv het gevoel moeten formuleren. En met het formuleren daarvan ontstaat dan ook voor de mens een probleem. Want hoe formuleer je wat je voelt? Gevoelens kun je niet fysisch waarneembaar maken, je kunt ze niet zien, je kunt ze niet meten, je kunt ze niet bewijzen.
We willen hier uitleg en verklaringen geven over het geestelijke. Geest en ook ziel behoren beide tot het metafysische en zijn geestelijk, dus niet meetbaar of te bewijzen. Elke formulering van vorm en aard van geest en ziel is echter, net als elke formulering van wat dan ook, afhankelijk van termen uit het fysische.
Tja, fysische termen om het metafysische te omschrijven, het kan eigenlijk niet.
Er is wel een oplossing, en die oplossing is het beschrijven van het metafysische in overeenstemmende beelden.
Door het gebruik van beelden, metaforen en overeenstemmingen kunnen we het niet zichtbare toch beschrijven. Nogmaals, het niet zichtbare, het metafysische, is een realiteit. Gevoelens zijn een realiteit, gedachten zijn een realiteit al kunnen we ze niet zichtbaar maken. Want al zijn ze niet meetbaar of te bewijzen er zal toch niemand durven beweren dat ze daarom niet bestaan.
De grootste gedachtensprong die dus nodig om te begrijpen wat geest en ziel is, is dat we de begrippen en ideeën waarmee we zijn opgegroeid niet alleen zien als concrete zaak, ding of vorm, maar dat ze tevens beelddrager zijn voor iets wat zich op het mentale vlak bevindt, op het vlak van het bewustzijn van gevoel en wil.
Een woord als 'dag' bv is niet alleen de natuurlijke zaak zelf, nl een deel van een etmaal, maar ook een beeld voor iets wat met de wil en het denken te maken heeft. Elk woord heeft dan ook een natuurlijke betekenis en een geestelijke betekenis. Geestelijk is het een beeld, veelal voor een staat, een toestand of een ontwikkeling van de wil en het bewustzijn van de mens of de mensheid.
Het woord 'dag', om dat nog iets duidelijker te maken, dat veel voorkomt in bv het scheppingsverhaal, dat zich in zeven dagen afspeelt, heeft in dat verhaal duidelijk de functie als beeldspraak. Het geestelijk beeld van het woord dag is dan o.m. om aan te geven dat het geestelijk bewustzijn van de mens meer licht, dus inzicht, krijgt en dat dus het geestelijk bewustzijn zich ontwikkelt in een aantal herkenbare fases, dagen. Vergelijk het met de uitdrukking 'Er gaat me een licht op'.
Ik wens het u toe.
* Gods Geest is liefde. Indien ik luister naar wat die liefde me ingeeft hoef ik niet te vrezen dat ik me vergis. Ik heb echter net als ieder mens ook prikkelingen en neigingen die, zeg maar vanaf mijn geboorte, deel uitmaken van mijn wezen. Die prikkelingen zijn niet 'fout', ze zijn alleen van nature niet doordrongen van de geest van liefde en hebben dan ook alleen nut indien ik dat besef, en ze uitsluitend gebruik om mijn besef van liefde te doen groeien.
Een voorbeeld kan zijn 'trek in eten'. Die prikkel op zichzelf is nuttig, maar heeft geen enkel aspect van naastenliefde. Echter, dankzij die prikkel begrijp ik heel goed de honger die sommige medemensen hebben. Dat brengt me er toe om naar mogelijkheden en zoeken om dat leed bij anderen te verzachten.
Zie, de prikkel wekt in eerste instantie alleen op mezelf gerichte gedachten op, maar ik kan op basis van die prikkel wel een empatisch vermogen ontwikkelen. Indien ik die empathie gebruik in dienst van de naastenliefde, dan vergis ik me niet als ik zeg dat het een ingeving van de Geest Gods is, een ingeving van zuivere liefde dus.
Een voorbeeld kan zijn 'trek in eten'. Die prikkel op zichzelf is nuttig, maar heeft geen enkel aspect van naastenliefde. Echter, dankzij die prikkel begrijp ik heel goed de honger die sommige medemensen hebben. Dat brengt me er toe om naar mogelijkheden en zoeken om dat leed bij anderen te verzachten.
Zie, de prikkel wekt in eerste instantie alleen op mezelf gerichte gedachten op, maar ik kan op basis van die prikkel wel een empatisch vermogen ontwikkelen. Indien ik die empathie gebruik in dienst van de naastenliefde, dan vergis ik me niet als ik zeg dat het een ingeving van de Geest Gods is, een ingeving van zuivere liefde dus.